Badania marketingowe


Artykuł

Powody, dla których badania marketingowe są kluczowe w biznesie

Badania marketingowe

Badania marketingowe na stałe weszły do kanonu działań, które muszą być podejmowane przez przedsiębiorstwa, aby mogły liczyć na rynkowy sukces. Dlaczego jednak dokładnie mają one tak duże znaczenie dla działalności firm?

Zmniejszenie ryzyka biznesowego

Ryzyko to w biznesie codzienność, rozsądne jest jednak dążenie do jego zminimalizowania. Pomagają w tym również regularnie przeprowadzane badania marketingowe, dzięki którym firma może dowiedzieć się choćby tego, jakie są obecne potrzeby klientów. W jaki sposób to zrobić?

  • Testując produkty przed wprowadzeniem na rynek – to dobra praktyka, dzięki której można wychwycić błędy oraz na późniejszych etapach kreować efektywniejsze komunikaty marketingowe, ograniczając tym samym ryzyko inwestycji w nieskuteczne przekazy.
  • Sprawdzając, dlaczego klienci nie wracają – potężnym źródłem informacji są nie tyle obecni klienci firmy, ale również ci, którzy wcześniej korzystali z jej oferty, jednak z jakichś powodów przestali to robić.
  • Sprawdzając przyczyny spadków sprzedaży – jeśli dotąd najbardziej dochodowe produkty lub usługi notują spadek sprzedaży, wówczas trzeba sprawdzić, z czego to wynika. Może być to wynik np. pogorszenia jakości, czy atrakcyjniejszej oferty konkurentów.

Wiedza, gdzie i jak się reklamować

Zwłaszcza w przypadku mniejszych przedsiębiorstw, główną barierą w ich działalności jest mniejszy budżet, także na działania reklamowe. Dzięki badaniom marketingowym można jednak dowiedzieć się, gdzie przekierowywać wydatki na ten poczet, aby efekty były jak najlepsze.

Badania marketingowe to też znakomity sposób, aby testować poszczególne koncepty reklam. Można zrobić to za pośrednictwem panelu konsumenckiego Badanie-Opinii.pl, na której zarejestrowanych jest ponad 150 tys. ankietowanych. Dzięki temu zanim reklama ujrzy światło dzienne, można na małej, reprezentatywnej grupie osób sprawdzić, czy ma ona szansę na odniesienie sukcesu.

Łatwiejsze podejmowanie trudnych decyzji

To, jak istotne znaczenie mają badania marketingowe widoczne jest zwłaszcza wtedy, gdy przed zespołem pojawia się konieczność podjęcia trudnych, strategicznych decyzji. Na jakie pytania mogą pomóc odpowiedzieć?

  • Czy wśród konkretnej grupy osób jest popyt na dany produkt?
  • Czy konkretny produkt wart jest doreklamowania, czy może ze względu na przynoszone straty lepiej z niego zrezygnować?
  • Jaką strategię cenową obrać, aby przynosiła ona zyski i jednocześnie była atrakcyjna dla konsumentów?

Dobrze przeprowadzone badania marketingowe pozwalają odpowiedzieć właśnie na tak kluczowe pytania i sprawiają, że dzięki nim podjęcie strategicznych decyzji jest łatwiejsze.

Zwiększenie przewagi konkurencyjnej

Każda firma musi zmierzyć się z konkurentami, a aby dowiedzieć się, z czego wynika przewaga rywali oraz jak ją zminimalizować, również przeprowadza się badania marketingowe. W tym celu bada się m.in. wizerunek przedsiębiorstwa oraz to, jak prezentuje się on na tle konkurentów. Na tej podstawie można wyciągnąć wiele ważnych wniosków i jeśli będzie to niezbędne, podjąć działania rebrandingowe.

Znaczenie badań marketingowych jest jak widać kluczowe dla działalności przedsiębiorstw. Na szczęście obecnie można realizować je stosunkowo niskim kosztem, a wszystko to dzięki platformom takim jak Badanie-Opinii.pl, dzięki którym przeprowadza się je online.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czy wyniki badań marketingowych są wiarygodne?
Tak, wyniki badań marketingowych są wiarygodne, o ile badania są przeprowadzane odpowiednio i zgodnie z założonymi standardami. Najlepiej jest zatem zlecić realizację badania wyspecjalizowanym jednostkom badawczym takim jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat.
Czy badania marketingowe są ważne tylko dla dużych firm, czy też małe przedsiębiorstwa mogą z nich skorzystać?
Badania marketingowe nie są zarezerwowane tylko dla dużych firm. Zarówno duże jak i małe przedsiębiorstwa mogą skorzystać z badań marketingowych. W rzeczywistości mogą być one szczególnie ważne dla małych przedsiębiorstw ponieważ pomagają zrozumieć klienta i otoczenie, a co za tym idzie umożliwiają dynamiczny rozwój.

Badania ankietowe od 4 zł.