Badania marketingowe


Artykuł

Badania omnibus – za co odpowiadają?

Badania rynku

Mając na uwadze potrzeby firm, które pragną zadać swoim klientom jedno lub tylko kilka pytań stworzono badania omnibus. Zawiera ono w jednej ankiecie wiele pytań z różnych kategorii, a uzyskane wyniki pozwalają na analizę danych ilościowych. Omawiany rodzaj badań stanowi szczególny typ badań sondażowych, co pozwala na ogólne zapoznanie się z panującymi tendencjami oraz preferencjami wśród członków społeczności.

Z klientem rozmawia się o najważniejszych kwestiach
Bazując na uzyskanej wiedzy w skutek przeprowadzenia projektu badawczego opartego na badaniach omnibusowych można:

  • dostosować ofertę do potrzeb konsumentów;
  • zapoznać się z opinią klientów;
  • sprawdzić skuteczność kampanii reklamowej;
  • zwrócić uwagę na słabe punkty.

Należy pamiętać, że badania ankietowe, które skupiają się na kontakcie z klientem pozytywnie wpływają na poprawianie wizerunku firmy w oczach konsumentów. Firma, które interesuje się odczuciami i opiniami klientów postrzegana jest jaka przyjazna konsumentowi.

Zadbany konsument jest efektywnym zasobem firmy
Przeprowadzanie projektu badawczego, który koncentruje się na cyklicznym pozyskiwaniu wiedzy ze strony klientów na temat podejmowanych działań spełnia się jako efektywny sposób na podtrzymanie i przedłużenie pozytywnej relacji z klientem. Przy okazji badań omnibus należy przypomnieć, iż zadowolony klient:

  • chętniej rekomenduje dany produkt/usługę;
  • częściej sięga po produkty danej marki;
  • jest gotowy zapłacić więcej za produkt;
  • może stać się klientem lojalnym.

Omnibusy są praktyczne w wielu aspektach
Pomimo tego, że badania omnibus pozwalają na zapoznanie się tylko z opinią klientów w niewielu kwestiach bez ich pogłębienia to prezentują wiedzę, która może być potrzeba w określaniu dalszych celów rozwojowych. Ten specyficzny rodzaj badań sondażowych wspiera ponadto:

  • tworzenie skutecznej strategii rozwojowej;
  • podejmowanie właściwych i szybkich decyzji;
  • sprawne oddziaływanie na doznania klientów;
  • wizerunek marki otwartej na klientów.

O zaletach i wadach należy mówić otwarcie
Co więcej badania omnibus pozwalają na wychwycenie elementów słabych, które powinny ulec poprawie. Z drugiej strony można także z ich pomocą uzyskać wiedzę o mocnych stronach tak samej firmy, jak i kampanii reklamowych czy konkretnych produktów/usług. Wachlarz korzyści i wiedzy, którą można uzyskać za pośrednictwem omawianego typu badań zwiększa jej popularność oraz uzasadnia jej skuteczność.

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czym są badania omnibus?
Badania omnibus są rodzajem badań marketingowych, w których różne organizacje mogą zamówić pytania dotyczące swoich specyficznych potrzeb, a te pytania są agregowane w jednym badaniu, które jest realizowane na reprezentatywnej próbie populacji. Dzięki temu wiele firm może współdzielić koszty badania, jednocześnie uzyskując unikalne dane dla swoich celów.
Jakie pytania można zadać w badaniach omnibus?
W badaniach omnibus można zadawać różne pytania, w zależności od potrzeb poszczególnych firm. Pytania mogą dotyczyć preferencji produktowych, zainteresowań konsumentów, zachowań zakupowych, opinii na temat marki, świadomości reklam i wiele innych.

Badania ankietowe od 4 zł.