Błędne przekonania na temat badań rynkowych
Przez lata słyszeliśmy wiele fałszywych, błędnych przekonań na temat badań rynkowych. Jednakże trzy tematy stale się powtarzają: każdy może prowadzić badania rynkowe, grupy fokusowe są zawsze najlepszą metodologią, badania nie są warte swojej ceny. Poniżej dowiesz się, dlaczego te mylące stwierdzenia na temat badań rynku nie zawsze są prawdziwe.
Każdy może przeprowadzić badania rynku
W dzisiejszym cyfrowym świecie istnieje wiele bezpłatnych i niedrogich narzędzi internetowych służących do przeprowadzania badań rynku. Właściciele firm mogą myśleć, że prowadzenie badań rynku we własnym zakresie w porównaniu z zatrudnianiem firmy zajmującej się badaniem rynku to oszczędność kosztów. Oszczędzanie kosztów staje się powszechną pułapką, którą wiele firm uznaje za niebezpieczną. Przede wszystkim, słaba strategia badawcza prowadzi do słabych wyników. W rezultacie, może nawet zapewnić niewłaściwą strategię marketingową. Zadaniem specjalisty zajmującego się badaniami rynku jest zmniejszenie liczby błędów w danych ilościowych, jakościowych i wtórnych. Ponadto, eksperci ci mają za sobą lata szkoleń i wiedzą, jak unikać błędów. Częste błędy obejmują niewłaściwe projektowanie badań, gorsze metody gromadzenia danych, małe rozmiary próbek oraz niewłaściwe stosowanie procedur statystycznych. Co więcej, osoba trzecia prowadząca badania w porównaniu z pracownikiem wewnętrznym unika wszelkich uprzedzeń badawczych. Osoba, która jest blisko problemu lub codziennego wewnętrznego funkcjonowania firmy, może nie mieć bezstronnego spojrzenia podczas prowadzenia badań rynkowych, co prowadzi do niedokładnych wyników.
Grupy fokusowe są zawsze najlepszą metodologią
Wielu z naszych klientów uwielbia grupy fokusowe, a my często prowadzimy tą metodologię badań jakościowych. Zapewnia ona podejście, które sprzyja najbardziej dogłębnym, odkrywczym i osobistym reakcjom. Innym błędnym przekonaniem na temat badań rynkowych jest to, że grupy fokusowe są jedyną drogą. Jednakże, ta metoda badawcza jest często kosztowna i niekoniecznie jest najlepszym wyborem, aby odpowiedzieć na każdą potrzebę badawczą. Biorąc pod uwagę, że metoda ta przeprowadza wywiady tylko z ograniczoną liczbą uczestników, badanie ma charakter kierunkowy. Istnieją narzędzia internetowe, które mogą pomóc w realizacji wielu strategii badawczych online. Konieczne jest przesłuchanie dużej liczby uczestników, uzyskanie wyników statystycznych i wprowadzenie metod jakościowych, które pozwolą na uzyskanie dogłębnych informacji. Te ćwiczenia online są świetne do testowania koncepcji marki, wiadomości, reklamy drukowane i cyfrowe, reklamy telewizyjne i radiowe. Badania online przychodzą w szybszym tempie i są znacznie tańsze, niż badania grup fokusowych.
Badania rynku nie są warte tych pieniędzy
Często firmy koncentrują się na potrzebach wykonawczych, takich jak nowa strona internetowa, zakup mediów, czy reklamy. Firmy obcinają swoje budżety na strategie oparte na badaniach runku. W rezultacie, strategia marketingowa lub biznesowa może zostać skompromitowana i opierać się jedynie na założeniach. Podczas gdy w krótkiej perspektywie czasowej mogło to przynieść oszczędności rzędu kilku tysięcy dolarów, w dłuższej perspektywie czasowej Twoja firma może nie być w stanie skutecznie dotrzeć do odbiorców docelowych. Ustalenie priorytetów w krótkim okresie czasu spowoduje potencjalną utratę zysków.
Jeśli istnieje konkretny budżet, z którym musisz pracować, bądź szczery ze swoim dostawcą badań. Często istnieją efektywne kosztowo metodologie, które pomagają odpowiedzieć na Twoje cele biznesowe. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to pracować nad przemyślaną i rozsądną strategią. Uwierz, że Twoja marka odniesie z tego powodu korzyści, a ty przekonasz się jak wiele można zyskać decydując się na badania rynku.